Genom dig ser jag ljuset


Genom dig ser jag ljuset
Jag vill se med dina ögon
Jag vill se som du ser
Jag vill veta vad du tänker
Jag vill ge det du ger

Genom dig ser jag ljuset
För du ser det sköna skönare
Du ser det klara klarare
Hos dig är det varma varmare
Det underbara underbarare

"Det högsta målet för både den mänskliga och den mystiska kärleken är identifikationen med den älskade. Värdernas mått och världernas sanning ligger i hans medvetande; det är därför det inte räcker att tjäna honom. Kvinnan försöker se med hans ögon; hon läser de böcker han läser, uppskattar de målningar och den musik som han uppskattar, intresserar sig endast för de landskap hon ser tillsammans med honom och de tankar som kommer från honom. Hon övertar hans vänskaper, hans fiender och hans åsikter. När hon rannsakar sig själv är det hans svar hon anstränger sig för att höra"

- Simone de Beauvoir

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0